Monday 23 May 2016

Balasandiran

Masa aku kerja cashier di 101 Mall sekitar tahun 1998 aku ada sorang colleaguemate nama dia Balasandiran atau di kenali dengan nama Bala. Bala adalah india tapi he is a good boy. Bala pun cashier juga. Jadi kadang2 aku dan dia kerja sama shift. Aku bersekolah campur cina dan india jadi tak ada masalah nak bergaul.dengan dia. Bala layan aku dengan baik. Aku trauma pada anjing. Jalan balik ke kuarters mesti jumpa anjing jadi kalau shift malam Bala hantar aku balik dengan motor EX5 dia. Ya aku berani bonceng motor Bala balik sebab aku takut anjing. Sikap Bala yang peramah, riang dan helpful membuatkan semua suka pada Bala. Ada cashier lain berbangsa India juga. Nama dia Shanmugam atau Shan. Sorrylah Shan is not our favourite. Dia suka pada chinese girl dan Wani awek Kelate kerja sebagai cashier juga. Bila ada budak-budak.chinese girl yang buat part time, amboiii Shan mesti sengih sorang2. Dia ingat budak2 tu bergelak ketawa dengan dia. Dan paling haru dia minta aku karang surat cinta untuk dia hahaha. Bengong sangat.
Berbalik kepada cerita Bala, dia cerita pada aku dia anak orang susah. Kecik2 dia dah tinggal asrama anak.yatim. Kesian aku dengar cerita dia. Aku happy bila shift aku sama dengan Bala sebab ada lah teman nak bergaduh. Lebih lagi kalau kami di tempatkan di kaunter berdekatan dia akan melangkah ke kaunter aku untuk berborak. Gila hahaha.
Bala pernah bertanya pada aku "sakit tak bersunat tu". 😆😁😁😁  gelak aku bila dia tanya macam tu. Sebab aku mana lah nak tau jadi aku suruh dia bertanya kepada orang yang bersunatlah. Bila aku stress dengan perangai dia yang suka menyakat aku akan kata "bala2..hang ni memang bala lah".Kawan-kawan kata Bala suka aku. Bila aku off atau dia tak nampak aku dia akan tanya mana aku. Aku hanya mampu gelak saja. Waktu tu aku tak terfikir pun nak bercinta dengan Bala bukan sebab dia India. Tapi aku waktu tu fokus yang aku nak cepat2 dapat kerja lain dan pindah ke tempat lain. KL dan aku tak boleh bersatu..Aku tak boleh berenang dalam kesibukan KL. Dan aku anggap Bala kawan baik aku. Kawan yang aku boleh mengadu susah aku walaupun kadang2 mamat tu blur bila aku bercerita. Yang redha hantar aku balik malam2 sebab aku takut anjing. Bala lepas hantar aku balik dia akan terus balik kerumah dia. Dia tak kepoh nak.singgah masuk ke kuarters aku. Bala yang kadang2 pinjamkan aku duit makan bila aku tak ada duit.
18/3/1998 tarikhnya kalau aku tak salah ingatan, aku tinggalkan 101 Mall. Sebab aku dapat kerja lain. Aku tinggalkan Balasandiran tanpa permisi.
Aku harap walau di mana Balasandiran berada dia berada dalam.keadaan sihat sejahtera dan berbahagia. Kami bersahabat tanpa kira batas agama dan kaum. Yang penting ikhlas.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers