Friday 10 June 2016

Please remind your kids

Hari ke 3 puasa tempat kerja Pak Atan buat majlis berbuka puasa untuk family dan staff. Macam selalu every year tempat kerja Pak Atan memang ada buffet ramadhan.
Ok back.to cerita berbuka puasa tu kami sampai ngam-ngam hampir waktu berbuka. Jadi tetamu dah ramai, tempat hampir penuh. Tapi kami berjaya jugalah dapat tempat. Pak Atan kemudian busy lah nak pastikan food cukup. So aku dan anak2 sajalah yang duduk di meja dan tunggu suasana di food kaunter reda untuk ambik makanan. Bila dah ok sikit barulah kami pi ambik food. Pesan aku pada anak2 ambik apa yang nak dimakan saja dan ambik dalam kuantiti yang sikit. Bila rasa nak lagi boleh tambah.
Kami ambik air kemudian spaghetti sebab tu yang depa nak. Dan oleh kerana meja kami ditepi sekali jadi kami boleh tengok meja2 lain. Rasa geram dan malu pun ada. Sebab nampak sangat tamak dan bernafsu. Pinggan penuh meja. Nasi,lauk membuak-buak dalam pinggan. Kira nya depa kaut makanan tu boh dalam pinggan depa tanpa fikir orang lain. Bila dah penuh food dalam pinggan, pinggan pula bersusun atas meja tapi makannya tak habis. Tinggal terbiar atas meja. Di sebelah meja yang kami duduk food yang dok.ada makan tak habis. Spaghetti masih tak terusik. Kemudian bangun pergi ambil daging kambing golek pula. Dan 😈😈 daging tu pun makan tak habis.
Kata anak dara aku" bertudung litup, nampak berilmu tapi tak tau ka membazir tu tak elok?"
Sedih dengan sikap orang kita. Tamak. Kaut segala mak nenek macam.dapat habiskan semua. Tapi lepas tu tinggal macam tu saja. Takkan lah tak tau food akan di refill kalau dah habis. Jadi tak timbul isu yang kalau kau tak kaut food byk2 pun kau akan missed the food.
Makanan melimpah ruah jadi rasa sayang kpd makanan tu dah tak ada.
Kita lupa pada saudara kita yang makan ala kadar sekadar telur di gaul dengan toyu [toyu is kicap ok]. Tu pun dah nikmat tak sangga. Tak ada makna kau dressing bukan main cantik, pakai heel bertingkek, tudung kau naelofar tapi etika kau macam ni.
Jadi mak ayah tolong remind anak2. Ambik apa yang nak dimakan saja. Ambik dalam kuantiti yang sikit. Nak boleh tambah dan kalau perlu pakai lah plate yang sama juga. Jadi tak dak lah meja menimbun dengan pinggan. Alhamdulillah berbuka hari tu berjalan lancar. Anak2 dah besar jadi tak banyak ragam buat tekak mengkelan.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers