Friday, 28 December 2012

Bahasa jiwa bangsa

UNX: Kalau korang la kan apakah yang akan korang sebut UNX ni? Kalau kita la kan sah kita akan sebut "u" "n" "x" betul tak?? Hahahaha salah...UNX telah di pronouncekan sebagai "hang". "Hang" dalam loghat Kedah merujuk kepada "kamu" atau "awak". Ha banyak lagi la perkataan yang telah di ubah suai ejaannya tu contoh:

1. Dia ====> dya
2. Aku ====> aq
3. Mesej ====> mcg
4. Main======> men
5. Itu=====> ittew 
6.Naik=====> nek

Wah ada lagi la perkataan-perkataan lain. Yang mana aku sendiri menggagau nak baca ish. 



Gambaq tak dak kena mengena dengan cerita sebab teringat tomyam kat Wan Thai restoran yang sedap :)

No comments:

Blog Widget by LinkWithin