Wednesday 26 January 2011

Top 10 largest shopping Mall in the World!!!!

New South China Mall (6.46 million sq ft) terletak di Dongguan China. . Punya besaq dan luas tu. Jenuh menapak.New South China Mall di Dongguan merupakan mallterbesar di dunia berdasarkan keluasannya iaitu 6.46 million sq ft.Mall ni mempunyai tujuh zonmodel bandar antarabangsa termasuk replika Arc de Triomphe dan sebuah terusan dengangondola.
Ia juga mempunyai roller coaster indoor-outdoor. Tetapi tak ada pelanggan la pulak walaupun di buka pada 2005. Memang perabih duit betoi la.Sebahagian besar ruang runcit tetap kosong, dengan lebih daripada 99% daripada kedai kosong.
Golden Resources Mall (6.0 million sq ft)
Sebesar 1,5 kali saiz Mall of America, Golden Resources Mall pusat membeli-belah terbesar di dunia dari 2004 ke 2005. Kureng jugak mendapat sambutan sebab terletak di luar kota Beijing dan barang mahal plak tu dan tak semua orang kat China tu kayo2 kan???

Central World (4.62 million sq ft) terletak di Thailand. Di buka pada tahun 1990. Dah lama tu. Orang siam pun kayo2 jugak kan.Pernah kena bakar masa gerakan anti menentang PM yang menggantikan Thaksin tu.
SM Mall of Asia (4.2 million sq ft) pun terletak di Manila juga. Hebat laaaa Dubai Mall (3.77 million sq ft)
Dubai Mall adalah sebahagian daripada kompleks Khalifa Burj, struktur buatan manusia tertinggi yang pernah dibina. Pada lebih dari 12 juta kaki persegi lebih kurang sama macam ukuran 50 padang bola sepak.
Mall ni mengandungi lebih daripada 1,200 kedai termasuk kedai gula-gula yang terbesar di dunia, gelanggang ais, pusat permainan SEGA (menampilkan permainan bowling 3D),hotel mewah , 22 pawagam dan 120 restoran dan kafe. Mall ini juga mengandungi salah satu akuarium terbesar di dunia.West Edmonton Mall (3.77 million sq ft)
West Edmonton Mall di Alberta adalah pusat perbelanjaan terbesar dari tahun 1981 hingga 2004 dan saat ini merupakan mall terbesar di Amerika.

Selain 800 kedai apa yang ada kat sini ialah taman hiburan indoor terbesar di dunia, dan Waterpark indoor terbesar di dunia . Yang lain tu adalah lapangan golf 18-hole miniatur, filem teater dan boling.
SM Megamall (3.6 million sq ft)Dibuka pada 1991, SM Megamall di Metro Manila merupakan salah satu pusat perbelanjaan terbesar di Filipina.
Istanbul Cevahir (3.47 million sq ft) Di buka pada 2005.Shopping mall yang terbesar di Europe!!!
Berjaya Times Square (3.44 million sq ft)Terletak di Kuala Lumpur, Berjaya Times Square adalah kompleks menara kembar yang mengandungi pusat menyopping dan dua hotel lima bintang. Dengan 7,5 juta kaki persegi (700,000 ) luas lantai dibina setakat ini merupakan bangunan yang ke 5 terbesar di dunia.

Ini merangkumi lebih daripada 1,000 kedai-kedai runcit, 65 gerai makanan dan tarikan beberapa hiburan seperti indoor games terbesar di Asia, Cosmo Dunia dan Malaysia IMAX pertama kali 2D & 3D teater yang terletak di tingkat 10.

Fuhh hebat..Malaysia pun tersenarai...
Siam Paragon (3.22 million sq ft)Siam Paragon di Bangkok adalah salah satu pusat perbelanjaan terbesar di Thailand. Memang hebat laaaaaaa

No comments:

Blog Widget by LinkWithin
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers